کد خبر: 3146

تأثیر شرایط اقتصادی و نوسانات ارز و طلا بر بازار مسکن

این سال ها عوامل متعددی وجود داشته که شرایط اقتصادی و سیاسی ایران دچار تحولات زیادی شده است که میتوان به این موارد اشاره کرد؛ فشار تحریم های جهانی علیه ایران از دوران دونالد ترامپ و خروج از برجام، ویروس کرونا، سیاست گذاری های اقتصادی داخلی و ... تا به امروز که چند روز از ترور اسماعیل هنیه می گذارد و نوسانات زیادی را در نه تنها در بازارهای سرمایه ایران بلکه در دنیا شاهد هستیم.

بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای سرمایه که از نیازهای اولیه هر فردی است تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که خریداران و سرمایه گذاران، سازندگان، بروکرها، تولیدکننده مواد و تجهیزات ساختمانی و ... همگی تحت شعاع همین نواسانات هستند. در این مقاله، پیرامون تأثیر شرایط اقتصادی و نوسانات ارز و طلا بر بازار مسکن نظرات کارشناسی خود را بیان نموده ایم.

ارتباط مستقیم بین شرایط اقتصادی و خرید مسکن

مسکن یک دارای ملموس است که شرایط اقتصادی یک کشور همانند نرخ تورم، سیاست های پولی دولت و ... بر تقاضای مسکن موثر است. برای مثال در شرایط بالای تورم که با کاهش ارزش پول ملی روبرو هستیم تمایل به خرید مسکن که یک دارایی مطمئن و ملموس است افزایش می یابد. همچنین افزایش درآمد خانواده ها، افزایش تقاضا برای مسکن را در بر خواهد داشت.

تأثیر نوسانات ارز و طلا بر بازار مسکن

نوسانات ارز و طلا به عنوان دو دارایی مهم سرمایه‌ای، تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارند. افزایش نرخ ارز می‌تواند باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز شود. در نتیجه، سازندگان مسکن مجبور می‌شوند قیمت واحدهای مسکونی را افزایش دهند. علاوه بر این، نوسانات ارز می‌تواند باعث ایجاد عدم اطمینان در بازار شود و خریداران را به تأخیر انداختن تصمیم به خرید مسکن ترغیب کند.

از سوی دیگر، طلا به عنوان یک دارایی امن و پناهگاه سرمایه، می‌تواند به عنوان یک رقیب برای بازار مسکن عمل کند. در شرایطی که نرخ تورم بالا باشد و ارزش پول ملی کاهش یابد، افراد ممکن است بخشی از سرمایه خود را به جای سرمایه‌گذاری در مسکن، به خرید طلا اختصاص دهند.

ثبات بیشتر در بازار مسکن

قیمت طلا و ارز روزانه و لحظه ای است اما قیمت مسکن با فرمول متفاوتی حرکت می کند. نکته ای که در بازار مسکن طی این سالها مشاهده شده، این است که بازار مسکن نوسانات لحظه ای و شدید همانند بازارهای ارز و طلا ندارد و با ثبات بیشتری حرکت می کند. افزایش قیمت ارز و طلا، ریتم حرکت خرید و فروش را در همه صنف ها افزایش می دهد، همینطور در بازار مسکن که خرید و فروش بیشتری در این بازار تجربه می شود که فضای کاری مناسبی برای بروکرها و دلالان ملکی فراهم می شود اما افزایش نرخ مسکن با تاخیر و لختی بیشتر حرکت می کند. اما همین افزایش قیمت ارز، بر روی قیمت مصالح تاثیر می گذارد و سازندگان با قیمت بیشتری ساخت یک واحد آپارتمانی را انجام می دهند و همین سبب می شود با قیمت بیشتری واحد آپاراتمانی ساخته شده را بفروشند.

شیوه رایج خرید ملک با بودجه محدودتر در بازارهای نوسانی

در بازارهای مالی ناآرام، همیشه خرید کردن هر چیزی سخت تر خواهد شد چرا که روش پس انداز کردن پول و سپس خرید از منبع مالی پس انداز شده، پاسخگوی برطرف کردن خواسته های شما نیست. شما پس انداز می کنید تا گوشی موبایل، اتوموبیل و ... خریداری کنید اما نرخ قیمت ها با سرعت بسیار زیادی به جلو در حرکت است. در چنین مواقعی روی آوردن به خرید اقساطی رویکرد مثبتی خواهد بود و دستیابی به خواسته و اهدافتان را با منابع مالی فعلی میسر می کند.

در زمان های نوسانات ارز و طلا، افرادی که ترجیح بر روی سرمایه گذاری ملکی دارند به پیش خرید کردن روی می آورند تا بتوانند سرمایه گذاری ملکی اقساطی برای خود فراهم کنند که یا در پروژه های دولتی همانند مسکن ملی (مسکن مهر)، پیش فروش آپارتمان در چیتگر روی می آورند که بصورت بلند مدت بتوانند خرید واحد آپارتمانی داشته باشند و یا اینکه در پروژه های خصوصی کوچکتر در طی یک الی دو سال ساخت، شرکت می کنند که متناسب با روند ساخت آپارتمان در زمان بندی مشخص بتوانند پرداخت کنند.

پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن:

  • شناسایی بازار: قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، اطلاعات جامعی در مورد بازار مسکن منطقه ای که می خواهید روی آن سرمایه گذاری کنید کسب کنید. عجله نکنید و با صبر و حوصله بیشتری بررسی کنید.
  • مشاوره با مشاوران سرمایه گذاری ملکی: از مشاورین خرید ملک همانند https://suren22.com/ ، کارشناسان مسکن، وکیل های ملکی، سایر افراد متخصص در این حوزه مشورت بگیرید.
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت: سرمایه گذاری در مسکن یک سرمایه گذاری بدور از نوسانات لحظه ای است و معمولا برای سرمایه گذاری بلندمدت توصیه می شود. اگر به فکر سود لحظه ای هستید سرمایه گذاری در مسکن، الویت یک نیست اما اگر به دنبال ریسک کمتر و ثبات بیشتر هستید سرمایه گذاری در ملک، گزینه مناسب پیش روی شماست.
  • تنوع‌بخشی در سبدهای سرمایه گذاری: اگر از فعالان اقتصادی هستید پیشنهاد می کنیم سرمایه گذاری در مسکن به عنوان یکی از سبدهای سرمایه گذاری شما باشد. نیازی نیست همه سرمایه در این سبد باشد و از طرفی درست هم نیست که به بازار مسکن توجهی نکنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار