کد خبر: 3466

معماری مجتمع تجاری

معماری مجتمع تجاری شاخه ای تخصصی از معماری است که مهندسین مشاور ساختمان در آن به طراحی، ساخت و بازسازی ساختمان های تجاری میپردازند. مهندسان مشاور ساختمان در این حیطه طیف گسترده ای از انواع ساختمان های اداری، فروشگاه های زنجیره، مراکز تجاری، هتل ها، رستوران ها و سایر فضاهای عمومی را طراحی و اجرا میکنند.

قطعا معماری مجتمع تجاری باید روی یک سری اصول خاص طراحی و اجرا شود. طراحی مجتمع تجاری علاوه بر جنبه های تجاری آن، نقش مهمی در شکل دادن به زندگی روزمره و فضای شهر های ما خواهد داشت. در این متن از هفت شهر آریا میخواهیم با اصول معماری مجتمع تجاری و هر آنچه که باید درباره آن بدانید آشنا شویم.

معماری مجتمع تجاری

اهمیت معماری تجاری

دور از ذهن نیست که تمامی مشتریان یک مرکز تجاری می توانند تحت تاثیر طراحی فضا قرار بگیرند. در واقع معماری مجتمع تجاری بدون اینکه مردم متوجه شوند، آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. شکل و ظاهر ورودی ها، چرخش فضا و مغازه ها و کاربرد فضای اطراف میتواند در جذب مخاطبان تاثیر گذار باشد بدون اینکه متوجه آن باشند.

سوال اما اینجاست که چگونه میتوان به یک معماری تجاری تاثیر گذار دست یافت؟ چه چیزی یک ساختمان تجاری را به یاد ماندنی میکند؟ در ادامه این متن از هفت شهر آریا میخواهیم تمامی اصول معماری مجتمع تجاری از نظر مهندسین مشاور ساختمان را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

معماری تجاری چیست؟

مجتمع تجاری میتواند کاربرد های بسیار گسترده ای داشته باشد. از بیمارستان تا مجتمع های خرید همگی در کتگوری معماری تجاری قرار میگیرند. در واقع میتوان گفت طراحی ساختمان تجاری شامل هر فضایی است که در آن به انجام یا ارائه خدمات می پردازند. بنابراین معماری مجتمع تجاری میتواند شامل دفاتر، مغازه ها، رستوران ها، انبار ها و غیره شود.

در این مقاله می خواهیم تمرکز را روی معماری مجتمع تجاری اداری و مغازه های خرده فروشی بگذاریم. چرا که هر دوی این موارد اهمیت ملاحظات کلیدی معماری تجاری را به خوبی نشان میدهند. معماری برجسته و بهره وری موثر فضا میتواند به ارتقای برند و جذب مشتریان کمک کند. معماری تجاری در واقع باید الهام بخش بوده و ارتباط متقابل کسب و کار و مخاطب را حفظ نماید.

نحوه طراحی در معماری مجتمع تجاری

مهندسان مشاور قبل از شروع پروسه طراحی باید به زوایا و فاکتور های بسیار زیادی فکر کنند. معماری مجتمع تجاری یک ساخت و ساز گسترده است که از به هم پیوستن طبقات متعدد تشکیل میشود. از مغازه های کوچک تا انبار های بزرگ، هیچ واحدی نباید دچار نقص و کمبود باشد.

در ادامه به برخی از ملاحظات و نکات مهمی که در هنگام معماری مجتمع تجاری باید به آنها فکر کنیم، اشاره خواهیم کرد:

هدف مجتمع تجاری

تنها هدف طراحی یک مجتمع تجاری، فروش یک محصول، ارائه یک خدمت یا به نمایش گذاشتن هدف یا محصولی است. مهندسین مشاور در معماری تجاری باید هدف ساختمان را در نظر بگیرند. در مرحله اول باید هدف ساخت مجتمع و استفاده کنندگانی که قرار است در آن فعالیت داشته باشند در نظر گرفته شود. چه کسانی قرار است در این ساختمان رفت و آمد کنند و هدفشان چیست؟ تمامی مهندسان مشاور باید با کارفرمایان در ارتباط باشند و از دیدگاه و نیازهای او مطلع شوند.

اگر میخواهید مجتمع تجاری خرید طراحی کنید، باید حواستان به فضای گردش، پله های برقی، سرویس های بهداشتی، رمپ ها و... باشد. اگر هدف مجتمع اداری است، باید اتاق های مستقل و زیادی را برای کار کارمندان طراحی کنید. درک دقیق کاربری مجتمع میتواند به طراحی بهینه و کاربردی آن کمک کند.

معماری تجاری - تصویر 2

معماری تجاری

استفاده کنندگان را در نظر بگیرید

یک طرح و معماری تجاری را نمی توانید برای تمامی مجتمع های تجاری استفاده کنید. مهندسین مشاور ما در مجموعه هفت شهر آریا، فضاهایی منحصر به فرد و سفارشی را برای هر پروژه طراحی میکنند.

نحوه تعامل مردم با یک مجتمع تجاری بسیار متفاوت است. زمانی که میخواهید یک مرکز خرید طراحی کنید، قطعا باید نمای آن را به گونه ای طراحی نمایید که جلب توجه کند. این کار علاوه بر موفقیت آمیز بودن طراحی و برطرف کردن نیاز اصلی کارفرما (که جذب مخاطب و فروش بیشتر است)، باعث به یادماندنی تر شدن طراحی شما خواهد شد.

استفاده از تکنولوژی در معماری مجتمع تجاری

  • طراحی پایدار و کاهش مصرف انرژی

یکی از جدیدترین متدهایی که مهندسان مشاور ساختمان در هفت شهر آریا استفاده میکنند، طراحی پایدار و کاهش مصرف انرژی در معماری تجاری است. این تکنیک شامل ترکیب منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشید و باد و همچنین استفاده از مصالح ساختمانی و سیستم های روشنایی میباشد که مصرف انرژی و اتلاف آن را به حداقل میرسانند.

با توجه به افزایش نگرانی ها درباره گرمای زمین و آسیب های محیط زیستی استفاده از تکنیک های پایدار در معماری مجتمع تجاری این روزها حرف اول را میزند.

  • ساختمان های چند کاره

این روزها مهندسین مشاور از ساختمان های چند کاره در معماری تجاری برای ایجاد یک جامعه یکپارچه تر و سرزنده تر استفاده میکنند. ساختمان های چند کاره میتوانند شامل کاربری های مسکونی، تجاری، اداری و تفریحی باشند. این سبک از معماری تجاری با ترکیب انواع کاربری ها میتواند محیطی پایدار و متنوع ایجاد کند که نیازهای ساکنین آن را به خوبی برآورده میکند.

  • دسترسی ها در معماری مجتمع تجاری

طراحی دسترسی یک روند نوظهور در معماری مجتمع تجاری است. مهندسان مشاور هفت شهر آریا همواره در تلاش هستند ساختمان هایی را طراحی کنند که برای همه کاربران خوشایند و قابل دسترسی باشد. این به معنای ترکیب ویژگی هایی مانند ورودی های شیب دار (رمپ)، سرویس های بهداشتی فرنگی و مخصوص افراد دارای معلولیت، نشانه های دیداری و شنیداری و... است که به مردم کمک میکند به راحتی در فضای ساختمان حرکت کنند.

معماری مجتمع های تجاری - تصویر 3

تکنولوژی دیجیتال در معماری مجتمع تجاری

تکنولوژی دیجیتال به طور گسترده ای در حال پیشرفت به خصوص در حوزه معماری است. مهندسین مشاور ساختمان مجموعه از آن برای ایجاد محیط های تعاملی تر و همه جانبه تر برای کاربران استفاده میکنند.

از نمایشگر های تعاملی و سیستم واقعیت مجازی گرفته تا اتوماسیون هوشمند و سیستم های امنیتی پیشرفته، مهندسین مشاور در حال یافتن راهکار های جدید برای استفاده از تکنولوژی دیجیتال در معماری مجتمع تجاری هستند.

اگر میخواهید تجربه ای دلنشین از طراحی یک مجتمع تجاری به یاد ماندنی و پر بازخورد داشته باشید، همین حالا به وب سایت ما سر بزنید و با کارشناسان هفت شهر آریا در ارتباط باشید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار